fbpx

Ik heb natuurlijk door de tijd heen al vaak tips gegeven om rugklachten te voorkomen. Die tips zijn ook toe te passen op het voorkomen van andere blessures. Veel voorkomende blessures bij sportpaarden of paarden in het algemeen zijn pees- of bandenblessures. Soms is het natuurlijk dikke pech als er een blessure optreedt, maar je kan het risico wel verminderen. In de video deel ik deze tips en hieronder staan ze nogmaals beschreven.

Warming-up

Begin altijd met een rustige warming up, stap minimaal 10 minuten in voordat je het werk verder oppakt. Daarmee hangt ook een goede cooling down samen. Dit betekent dat je de ‘kerntemperatuur’ van je paard weer terugbrengt tot een normaalwaarde. Het ademhalingsritme van je paard en de hartslag zijn weer teruggebracht tot normaal. Dit is belangrijk voor het herstel van je paard en het voorkomen van bijvoorbeeld spierproblemen.

Goede bodem

Verschillende krachten spelen een rol bij verschillende bodemtypen. Op de oppervlakkige buiger komt bijvoorbeeld meer stress te staan bij een zachte bodem in vergelijking met asfalt. Asfalt geeft bijvoorbeeld weer meer krachten op de benige structuren. De krachten op de voorbenen bij de landing na een sprong zijn op net aangereden zand 2x zo groot als bij een losgetrokken bodem. Realiseer je dit dus goed tijdens de training. Afwisseling van bodem is overigens wél goed voor je paard. Stap bijvoorbeeld een stuk op het asfalt en ga dan even in de berm stappen. De verschillende bodemtypen geven verschillende informatie aan het lijf van het paard. Het zenuwstelsel en de houdingsspieren worden op een andere manier gestimuleerd op de verschillende bodemtypen. Dit is weer belangrijk voor de training van de coördinatie en balans.

Voorkom eenzijdige belasting

Vind een evenwicht tussen het leren van iets nieuws en iets eindeloos herhalen. Ga bijvoorbeeld niet continu rechtervoltes rijden of eindeloos werken aan de schouderbinnenwaarts. Wissel af om overbelasting door vermoeidheid van spieren en te eenzijdige belasting te voorkomen.

Gerichte training

Uiteraard zijn er nog meer voorzorgsmaatregelen te nemen. Dit waren in het kort 3 tips waar je meteen wat mee kunt doen en waar je meteen rekening mee kunt houden. Gerichte training en bewustzijn van wat er gebeurt in het lijf van je paard blijft het allerbelangrijkste wat je zelf kan doen om blessures te voorkomen.

Download mijn gratis e-book

Ik ga akkoord met de Privacy Policy

Ik ga akkoord met het ontvangen van e-mails met betrekking tot dit e-book

Download gelukt! Je ontvangt een e-mail met daarin de link naar mijn e-book. Check je spam wanneer je niets ontvangt!