fbpx

Regelmatig hoor je dat een paard last heeft van synovitis in de hals. Wat is dat nu eigenlijk?

Synovitis

De 7 halswervels vormen verschillende gewrichten met elkaar. De facetgewrichten zijn de gewrichten links en rechts tussen de halswervels. Dit zijn gewrichten met een kapsel en gewrichtsvloeistof. Deze vloeistof wordt synovia genoemd. Synovitis ontstaat door irritatie van het gewricht. Dit komt in de meeste gevallen door overbelasting (soms door trauma). Er wordt dan meer vloeistof aangemaakt. Wanneer de synovitis in beeld wordt gebracht met echo is te zien dat het kapsel dikker is en er meer vloeistof aanwezig is in het gewricht. De irritatie is pijnlijk en zorgt voor een verstijving van de spieren rondom het gewricht. Je kan merken dat je paard minder buigzaam is naar 1 kant en dat de gehele hals stijver gehouden wordt. Soms uit een synovitis zich ook in een lichte kreupelheid of merk je een gedragsverandering bij je paard, veroorzaakt door de pijn.

Behandeling

De synovitis kan behandeld worden door het gewricht in te spuiten met ontstekingsremmers. In combinatie met chiropractie en acupunctuur is het meestal goed mogelijk om de hals weer pijnvrij te krijgen. Mesotherapie kan ook helpen ter ontspanning van de halsspieren.

Een goede hoefstand en andere factoren die de hals beïnvloeden, zijn uiteraard ook van belang. Zo is het heel belangrijk om andere pijnlijkheden in het lichaam uit te sluiten en/of te behandelen. Synovitis in de hals komt bijvoorbeeld ook regelmatig voor in combinatie met een kreupelheid of rugklachten.

Voorkómen van synovitis

Terugkomend op de eerder genoemde overbelasting. Hoe kan dat voorkomen worden? De overbelasting komt meestal door ons: de ruiters. Dat is een vervelende constatering, maar het betekent dus ook dat we er zelf wat aan kunnen doen!

Let op de teugeldruk als je rijdt, zorg voor voldoende lengte in de hals en een goed dragend achterbeen. Vermijd het gebruik van hulpteugels om je paard in een bepaald frame te krijgen. Probeer deze houding te bewerkstelligen vanuit een dragend achterbeen, aangespannen buikspieren en een ontspannen bovenlijn.

Uit humaan onderzoek is naar voren gekomen dat patiënten met nek of lage rugklachten hun positie en beweging elke 10 minuten zouden moeten veranderen. Hardlopers moesten bijvoorbeeld hun loopstijl regelmatig licht aanpassen. Dit gaf een grote verbetering in de uitkomsten van herstelprogramma’s en prestaties. Ook verminderde het risico op verdere schade. Paarden functioneren natuurlijk anders dan mensen, maar toch wordt deze richtlijn ook bij paarden aangehouden door bekende onderzoekers. Verander zeker elke 10 minuten van hoofd-halshouding en verander de oefeningen waarmee je bezig bent.

Denk dus goed na over je training. Train de rompstabiliteit zodat het lijf beter kan functioneren en sterker wordt. Gebruik balkjes in je training om te helpen bij het aanspannen van de buikspieren en focus op lengte in de hals!

Download het gratis e-book

Ik ga akkoord met de Privacy Policy

Ik ga akkoord met het ontvangen van e-mails met betrekking tot dit e-book

Download gelukt! Je ontvangt een e-mail met daarin de link naar mijn e-book. Check je spam wanneer je niets ontvangt!

Download het gratis e-book

Ik ga akkoord met de Privacy Policy

Ik ga akkoord met het ontvangen van e-mails met betrekking tot dit e-book

Download gelukt! Je ontvangt een e-mail met daarin de link naar mijn e-book. Check je spam wanneer je niets ontvangt!

Gratis masterclass: meteen je paard zelf helpen bij lichte klachten

Ik ga akkoord met de Privacy Policy

Ik ga akkoord met het ontvangen van e-mails met betrekking tot deze download

Download gelukt! Je ontvangt een e-mail met daarin de link. Check je spam wanneer je niets ontvangt!

Must do-oefeningen voor een soepel, sterk paard

Ik ga akkoord met de Privacy Policy

Ik ga akkoord met het ontvangen van e-mails met betrekking tot deze download

Download gelukt! Je ontvangt een e-mail met daarin de link. Check je spam wanneer je niets ontvangt!

Handige checklist voor het trainen van de rompstabiliteit

Je weet nu precies of je elke week de benodigde oefeningen doet

Ik ga akkoord met de Privacy Policy

Ik ga akkoord met het ontvangen van e-mails met betrekking tot deze download

Download gelukt! Je ontvangt een e-mail met daarin de link. Check je spam wanneer je niets ontvangt!