fbpx

In mijn gratis e-book beschrijf ik 8 tips om rugklachten bij je paard te voorkomen. Vanwege de positieve reacties en vragen die ik regelmatig krijg, deel ik graag nog 3 tips met je!

Stap minimaal 10 minuten in

Stap minimaal 10 minuten in voordat je gaat draven of galopperen. Het warm stappen is belangrijk om je paard voor te bereiden op het werk wat komen gaat. Het stimuleert de doorbloeding van de spieren en zorgt letterlijk voor ‘opwarming’. In stap vindt er veel beweging plaats in de wervelkolom (en dus de rug). Daarom is losstappen erg belangrijk om je paard zo soepel mogelijk te laten bewegen en blessures te voorkomen. Zorg voor lengte in de hals tijdens het instappen zodat je paard ook daadwerkelijk de kans krijgt te ontspannen en niet de onderhals eruit drukt.

Vermijd hulpteugels

Vermijd het gebruik van hulpteugels (ja, ik val in herhaling). Dit is behalve ter voorkoming van halsproblemen ook belangrijk om rugproblemen te voorkomen. Een hulpteugel als een slofteugel zorgt voor druk in het gebied van de onderste halswervels en daarmee samenhangend zal je paard de rug juist ‘wegdrukken’ in plaats van ontspannen. Deze spierspanning in de rug kan voor allerlei problemen en blessures zorgen, zoals irritatie van de rugband en slecht ontwikkelde rugspieren.

Fitheid en ruitergewicht

Werk aan je eigen fitheid en rompstabiliteit (denk bijvoorbeeld aan speciale ruitertraining, fitness of pilates) zodat je je paard letterlijk zo min mogelijk in de weg zit en goed mee kan bewegen met de beweging van je paard. In het e-book noem ik het belang van zitlessen, maar ook je eigen fitheid en het ruitergewicht zijn van belang. Dit laatste is een gevoelig onderwerp, maar wel een belangrijk onderwerp in mijn ogen.

In een onderzoek uit 2019 door Dyson et al. is er gekeken naar de invloed van ruitergewicht met 4 verschillende ruiters. De ruiters hadden alle 4 vergelijkbare ervaring, maar waren ingedeeld in verschillende gewichtsklasses. De paarden werden op verschillende dagen door alle ruiters gereden en bij de zware en zeer zware ruiter was er een zeer duidelijk negatief effect te zien op de gangen van de paarden. De paarden vertoonden kreupelheden en lieten verschillende pijngedragingen zien. Bij deze ruiters moest de test vroegtijdig worden gestopt in verband met de getoonde kreupelheden en pijnscores. Deze paarden lieten dit niet (of in veel mindere mate zien) bij de lichtere ruiters. De zware ruiter woog inclusief zadel ongeveer 19-20% van het lichaamsgewicht van de paarden. De zeer zware ruiter kwam uit rond de 28-30% van het lichaamsgewicht.

De onderzoeksgroep was klein en er is meer onderzoek nodig om iets te zeggen over het verschil tussen bijvoorbeeld fitte en minder fitte paarden, type werk en de verschillende type paarden. Over dit laatste onderwerp is er nogal eens discussie, ook naar aanleiding van een onderzoek waarin de omtrek van het pijpbeen gecorreleerd zou zijn aan de capaciteit om een groter gewicht te dragen. Er is hiervoor wat anekdotisch bewijs, maar er is eigenlijk nog te weinig goed wetenschappelijk onderzoek gedaan om hier echt wat over te zeggen. Wat wel duidelijk is, is dat ruitergewicht en fitheid een grote invloed hebben op het goed bewegen van je paard.

 

Ik hoop dat je wat hebt aan deze tips. Zijn er vragen of opmerkingen? Stel ze gerust!

Download mijn gratis e-book

Ik ga akkoord met de Privacy Policy

Ik ga akkoord met het ontvangen van e-mails met betrekking tot dit e-book

Download gelukt! Je ontvangt een e-mail met daarin de link naar mijn e-book. Check je spam wanneer je niets ontvangt!